Start-up fejlesztés

A sikeres start-up vállalkozás fejlesztésének titkai

Napjaink egyik legfelkapottabb témája a start-up vállalkozás. De mit is jelent ez a fogalom? Bár többféle definíció létezik, a legtömörebb talán ez: „A start-up általában az újonnan alapított, nagy növekedési potenciállal rendelkező induló vállalkozásokat jelenti, melyet többnyire termék vagy üzleti modell innováció jellemez.” (Wikipedia)

Mitől lesz egy induló csapat ötlete és maga a vállalkozás start-up? A start-upokat öt olyan jellemző írja le, amelyek együttese izgalmas szervezetfejlesztési kihívást jelent:

  • INNOVÁCIÓRA VALÓ KÉPESSÉG » kínáljon valamilyen célcsoport problémájára újszerű megoldást
  • NÖVELHETŐSÉG » az induló vállalkozás komoly piaci sikereket érjen el néhány éven belül (3-5 év).
  • NEMZETKÖZI PIACKÉPESSÉG » ne kizárólag egy országban, hanem egy nagyobb piacon, régióban is életképes legyen a vállalkozás
  • EGYEDI CÉGÉPÍTÉSI MÓDSZEREK, amelyek révén a gyors növekedés megvalósítható
  • KÖZÖSSÉGI JELLEG » a ’tömeg’ véleményformáló ereje legyen a mozgatórugója a vállalkozásnak. A start-up tudását, tapasztalatait ossza meg másokkal, hogy egy szélesebb csoport véleménye, visszajelzései is segítsék a vállalkozást a valódi piacképesség irányába.

Mitől izgalmas a start-up kategória szervezetfejlesztési szemszögből?

A már kész, nagy vállalkozások és multinacionális szervezetek fejlett infrastrukturával, hatalmas csapatokkal és komoly erőforrásokkal rendelkeznek, melyeket a piaci igényeknek megfelelően mozgósítanak. A most induló, start-up vállalkozások ezzel szemben még nagyfokú rugalmassággal bírnak, ami egyszerre jelent lehetőséget és szükséges gondos odafigyelést, hogy mi legyen a következő stratégiai lépés a rizikó minimalizálására, a kudarcok elkerülésére és a sikerek bebiztosítására.

Milyen kérdéseken érdemes elgondolkodni start-up vezetőként?

  • Vajon a kiválasztás során a kulturális illeszkedés vagy a szakmai szempontok a fontosabbak? Hogyan találok egy „családba” illeszkedő, speciális képességekkel/tapasztalattal rendelkező munkatársat?
  • Hogyan vészelem át, ha a növekedéssel megjelennek a kevésbé tudásintenzív funkciók is? » Hogyan kezelem egy rendszerben, fair módon a kreatív, formabontó munkát igényelő pozíciókkal?
  • Hogyan tudom egyensúlyban tartani a szakmai kihívásokat kezelő funkciókat és a csapatvezetési munkakört? Kit vegyek rá, hogy ne szakemberként és ötletadóként, hanem vezetőként adjon hozzá értéket a vállalkozáshoz, és hol találok olyan vezetőt, aki alkalmas egy formabontó start-up csapat sikeres irányítására?
  • Hogyan feleljünk meg a befektetői elvárásoknak rövid távon és építsünk fenntartható vállalkozást hosszabb távon?
  • Hogyan allokáljam az erőforrásokat és mire fókuszáljak, hogy egyszerre menjen a termék-, szervezetet és üzletfejlesztés?

Ezen kérdések megválaszolása nem egyszerű, ezért javasolt egy külső ’szem’ alkalmazása is.

 

Mi a GROW tanácsadóinak hozzáadott értéke egy start-up vállalkozás számára?

…hogy akkor is felteszi ezeket a kérdéseket, ha az elbizonytalanítja a csapatot…

…hogy olyan szemüveget ad, ami kicsit „jövőbe látó” – megmutatja, hogy bizonyos elinduló szervezeti folyamatok milyen következményekkel járhatnak…

…hogy segít a gyors növekedés szervezeti feltételeit megteremteni még mielőtt abból problémák adódnának…egyfajta „early warning” rendszer, diagnózis elkészítésében segít…

…hogy úgy ugorhatnak időről-időre szinteket, hogy az üzlet stabilitása megmarad, a szervezetbe befektetett energia közvetlenül az üzleti sikereket támogatja.

Értjük a startupok nyelvét és kihívásait és képesek vagyunk a teljesen egyedi igényekre új megoldásokat találni a korábbi tapasztalatokat beépítve, de akár megkérdőjelezve is.