1. Az emberek arra panaszkodnak, hogy az utolsó pillanatban értesülnek a lényeges, őket érintő információkról. Ennek a problémának a hátterében általában az áll, hogy
- nem volt megfelelően kommunikálva a változás, és/vagy
- nem lett kellően felderítve, hogy mely csoportok milyen módon lesznek érintve az új rendszer(ek) bevezetésével; és/vagy
- nem világos, hogy kit is kellene bevonni, mikor és miért?
Ennek következményeként sajnos
- Nem használják az új rendszert
- Lassabb a bevezetés, csúszik a használat
- A használat során derülnek ki a hibák és ezért a további fejlesztések drágák
- Az ügyfelek is érzékelik az akadozást, elégedetlenebbek, és lassacskán átpártolnak a versenytársakhoz.
2. A munkatársak/alkalmazottak nem értik, hogy mi szükség a ’fájdalmas’ változásokra, ezért tudat alatt (vagy tudatosan) akadályozzák a program megvalósítását és/vagy a kulcsemberek elmennek a cégtől. Ennek a problémának a hátterében általában az áll, hogy
- nem elég vonzó a vízió, a ’story’, ami ’eladja’ a változást (miért, hogyan, mit?)
- a vezetők kommunikációja nincs összhangban (egymással és/vagy a változás valódi aspektusaival);
Ennek következményeként sajnos:
- a kulcsemberek és vezetők ‘lelépnek’;
- az ottmaradó kollégák teljesítménye és motivációja tovább csökken a bizonytalanság-érzetük miatt;
- a beosztottak a vezetőkben nem bíznak, a hibák száma nő, az emberek saját érdekeik alapján hoznak döntéseket.
3. A projektek rettentő lassan haladnak előre. Ennek a problémának a hátterében általában az áll, hogy
- a projekt szakmai munkáját a külső tanácsadó a középvezetéstől elkülönülve végezte
- szervezet tagjai nem voltak motiváltak a projekt megvalósításában
- „Miért NEM tudjuk megcsinálni…” attitűd vált uralkodóvá
Ennek következményeként sajnos:
- a projekt egyes elemei lényeges (többhónapos) késéssel kerültek bevezetésre;
- néhány koncepcióban szereplő kardinális javaslat (pl.: új beruházásokhoz kötelező esettanulmány készítés) nem került megvalósításra;
- a várt előnyök egy része soha nem tud bekövetkezni;
4. A kezdeményezések nincsenek egymással és/vagy a szervezet stratégiai céljaival összhangban, vagy egymást oltják ki. Ennek a problémának a hátterében általában az áll, hogy
- hiányzik a változás menedzseléséhez a megfelelő terv/szakértelem
- nincs következetes kommunikáció
- nincs meg a változás kezdeményezéséhez fontos makro-kép, ill. nem készült a várható szervezeti hatásokról megfelelő elemzés;
- nincs megfelelő (vezetői) szponzora a változásmenedzsmentnek
Ennek következményeként sajnos:
- a kollégák között összevisszaság érzet alakul ki, nem igazán ’vevők’ a teljes transzformációs folyamatra sem, mivel a kezdeményezés oka sem világos előttük/azt félrevezetőnek tartják.
- Számos felesleges kör, mert a kezdeményezés célkitűzései itt-ott duplikálva is visszaköszönnek.
- Az implementáció lassú lesz, mert nem készült hatástanulmány, és érzékelhető ellenállás is.
5. Az új rendszer/folyamat nem felhasználóbarát, nincs összehangolva más rendszerekkel, és így egyszerűsítés helyett bonyolultabbá teszik az egész munkafolyamatot a mindennapokban. Ennek a problémának a hátterében általában az áll, hogy
- Nincs megfelelő bevonódás
- A felhasználó igényeket nem kérdezték meg
- Felsővezetők megközelíthetetlenek a dolgozók számára – “elefántcsont-torony” effektus, véleményük megfellebbezhetetlen.
- a terv kivitelezése a mindennapokban komoly hiányosságokat mutat
Ennek következményeként sajnos:
- a vezetők nem tudják bevonni a megfelelő csapataikat, mert nehezen lehet azonosítani a kulcsszereplőket és kulcsüzeneteket
- Váratlanul és felkészületlenül éri a csapatot a bevezetés, a munkavállalók nincsenek felkészítve az új rendszer használatára
- A munkavállalók nem motiváltak az új rendszer használatára / folyamatok alkalmazására, mert nem látják annak előnyeit.
6. Az új rendszer/folyamat nem felhasználóbarát, nincs összehangolva más rendszerekkel, és így egyszerűsítés helyett bonyolultabbá teszik az egész munkafolyamatot a mindennapokban. Ennek a problémának a hátterében általában az áll, hogy
- Nincs megfelelő bevonódás
- A felhasználó igényeket nem kérdezték meg
- Felsővezetők megközelíthetetlenek a dolgozók számára – “elefántcsont-torony” effektus, véleményük megfellebbezhetetlen.
- a terv kivitelezése a mindennapokban komoly hiányosságokat mutat
Ennek következményeként sajnos:
- a vezetők nem tudják bevonni a megfelelő csapataikat, mert nehezen lehet azonosítani a kulcsszereplőket és kulcsüzeneteket
- Váratlanul és felkészületlenül éri a csapatot a bevezetés, a munkavállalók nincsenek felkészítve az új rendszer használatára
- A munkavállalók nem motiváltak az új rendszer használatára / folyamatok alkalmazására, mert nem látják annak előnyeit.
Tetszett?Ossza meg ismerőseivel!